BITTE & BLANDAT, Hälsa, kost, Mage, Produkter

Vilka tillskott äter jag och varför?

Håller på att packa inför Low Carb Cruise. På fredag flyger jag till Florida, och på söndag startar kryssningen. Just nu äter jag en hel del tillskott, att ta med burkarna finns inte på kartan: skulle inte få plats med något annat! Så nu har jag packat kapslar i små behändiga plastbehållare. De låg från början i ett tjusigt silverfärgat etui, men mina hundar tyckte visst att det var onödigt. För varför skulle de annars ha tuggat sönder det?

Jag är ju grunden inte helt välvilligt inställd till kosttillskott. Anledningen till det är helt enkelt att jag tror att vi lägger alldeles för mycket pengar alldeles för lättvindigt på en massa piller. Och på piller av skiftande kvalitet. Piller som vi kanske inte behöver.

Men ibland behövs de. Jag gjorde ju mitt stora hälsotest hos Werlabs, och fick några överraskningar. Nu sväljer jag kapslar för glatta livet!

Från vänster till höger – vad och varför:

(Omega-3 och D-vitamin har jag ätit länge)

Omega-3: Dämpar inflammation, gör cellmembranen mjuka, mumma för hjärnan mm. Jag äter det året runt. Jag äter fisk, men alldeles för sällan och då nästan uteslutande odlad. Den odlade fisken är uppfödd på kraftfoder, vilket ger den en sned fettsyrabalans. Samma sak är det med kött från nöt och gris. Omega 3 hittar du främst i just vild fisk, men alltså även i kött från gräsbetande djur.

Jag tar 1 000 mg/dag.

D-vitamin: ”Solskensvitaminet” – bildas i huden när vi vistas i solen. Gör gott för humöret, och är mycket viktigt bl a för immunförsvaret och skelettet.  Jag tar tillskott den mörka delen av året. Jag lärde mig förresten nyligen att rödhåriga bildar d-vitamin lättare och snabbare än andra eftersom vi inte tål solen så bra – kroppen är så himla finurlig!

Werlabs test visade att jag låg inom referensintervallet, men lite lågt.

Jag tar därför 5 000 IE/dag.

Zink: Bland annat bra för hår, hud och naglar samt även tankeverksamheten och synen. Finns i t ex kött, nötter och mejerier. Testresultatet visade att jag låg precis på gränsen till brist, vilket var en total överraskning.

Jag tar 30 mg/dag.

B-vitamin: Finns i kött, ägg, fisk. Viktigt för produktion av röda blodkroppar, celldelning, nervsystemet mm. Jag låg lågt på mitt B12-värde. Har man brist på B12, har man ofta brist på även andra B-vitaminer. Därför äter jag ett tillskott som innehåller flera olika B-vitaminer.

Jag tar en kapsel/dag.

Probiotika: Mat till de goda tarmbakterierna som är så viktiga för vår hälsa. Med tanke på att jag ju äter den mat som innehåller både zink och B-vitamin, anar jag att mitt upptag är riktigt dåligt. Inte förvånande, då magen ju varit ett problemområde för mig under många år. Därför stöttar jag tarmen med just probiotika och hoppas att de goda bakterierna växer till sig och frodas så att tarmen blir bättre på att ta upp alla nyttigheter.

Jag tar en kapsel/dag. Har valt att ta den på kvällen, eftersom det blev ett himla liv i min mage de första dagarna. Bättre att ge ifrån sig ljud nattetid än när man står i kön på Ica, typ.

Havtornsolja: Innehåller omega-7 som är bra för slemhinnorna. Jag har ju problem med torra ögon, och hoppas att dessa havtornskapslar ska göra nytta.

Jag tar två kapslar/dag.

Morning Wellness: Eftersom en del av tillskotten ska tas i samband med måltid, äter jag nu varje morgon lite fet yoghurt utblandad med en skvätt grädde. Jag har i ett par matskedar rostade kokosskivor och pudrar över den här kryddmixen som innehåller kanel, gurkmeja, ingefära och kardemumma – kryddor med antiinflammatoriska egenskaper. Och den gör att yoghurten smakar kanelbulle 🙂

Kosttillskott kostar, och det är lätt att falla för reklamen och tro att man behöver ditten eller datten och att livet kommer att bli super om man köper det. Min rekommendation är att man testar sig för att se om man verkligen behöver lägga pengar på piller och kapslar. Och inte bara av den anledningen: helt klart kan det, som i mitt fall med zink, visa sig att man har brister som man inte hade en susning om

Generellt rekommenderar jag dock omega 3 och d-vitamin, eftersom kött och fisk många gånger har just felaktig fettsyrabalans samt att vi bor i en solfattig del av världen.

Har mitt knaprande haft någon effekt, då? Jodå! Redan efter några dygn märktes skillnad. Energin ökade, och jag blev liksom ”mer på hugget”.

I höst ska jag göra om hälsotestet för att få svart på vitt vilken effekt tillskotten har haft på mig.

 

OBS! Jag har inget samarbete med Werlabs, har betalat allt ur egen ficka.