VAD ÄR LÅGKOLHYDRATKOST?

Jag ser ”lågkolhydratkost” som ett samlingsnamn för flera sätt att äta kolhydratreducerat. Jag tar här upp LCHF (Low Carb, High Fat)/Paleo. Principen med dem båda är att öka fettintaget och dra ner på kolhydraterna (potatis, pasta, ris, socker mm) som omvandlas till glukos (socker) i vår kropp. Socker i alla former gör nämligen att vårt blodsocker ökar, och då släpper kroppen ut insulin för att få ner det till en bra nivå. Mycket enkelt förklarat: insulin är ett fettinlagrande hormon, och ju mer man har av det i kroppen, desto lättare är det att man lägger på sig övervikt.

Det finns många fler bakomliggande/djupare orsaker till att lågkolhydratkost fungerar, men vi kör basic nu!

Det finns ingen officiell definition när det gäller de olika varianterna av lågkolhydratkost, men här följer en tummenpekfingretbeskrivning:

Strikt LCHF

0 (i princip omöjligt) – 20 gram kolhydrater/dag

Normal LCHF

20-50 gram kolhydrater/dag

Lågkolhydratkost

Steget efter normal LCHF blir i min värld helt enkelt ”lågkolhydratkost”. Taket för antal gram kolhydrater/dag är runt 100 gr/dag.

Skillnad mellan paleo och LCHF

Paleo kallas även för ”stenålderskost”, den kost man äter ska likna den människan åt för en herrans massa år sen. Man utesluter mejeriprodukter, en del paloeliter äter frukt, förutom animaliskt fett är det vegetabilskt fett som gäller. Fröer och nötter är populärt.

LCHF:are skippar frukt och äter mejeriprodukter.

Båda varianterna utesluter spannmål (gluten).

Vad passar mig?

När du väljer variant, ska du utgå från dig själv. Vilket är ditt mål:

  • Är viktminskning a och o? Du får prova dig fram! En del går ner massor genom att äta riktigt strikt, andra behöver vara lite mer liberala för att det ska börja lossna.
  • Har du en inflammatorisk sjukdom? Undvik omega 6-rika livsmedel. Omega 6 driver på inflammation och de flesta av oss har alldeles för mycket av det. Satsa på gräsbetat kött och vildfångad fisk – fettsyrabalansen är bättre än hos de djur som fötts upp på kraftfoder.
  • Är du frisk och mycket aktiv (tränar flera gånger i veckan)? Du kan troligen äta ganska liberalt.
  • Stressad eller utmattad? Gå ut försiktigt och leta dig fram till din individuella nivå! Stressa inte upp vare sig kropp eller knopp – låt det ta tid och var rädd om dig.
  • Diabetiker? Här gäller ”ät och mät”. Det någon annan diabetiker kan äta utan att blodsockret påverkas, kanske får ditt blodsocker att skjuta i höjden. Grunden för alla diabetiker är givetvis densamma som för alla andra – dra ner på kolhydraterna. Egentligen kan man vända på det – det som är bra för en diabetiker är bra för alla oss andra 🙂

För alla, oavsett utgångsläge, gäller det att finna sin egen väg. Maten ska inte kännas som ett ok kring halsen – den ska falla sig naturligt för dig. Det är då du har hittat en hållbar livsstil!

Trots sju år på LCHF lär jag mig fortfarande nya saker.Något av det viktigaste jag insett är att lågkolhydratkost är allt annat än svart/vitt! Jag är så inne i detta nu, jag har inte diabetes eller någon annan sjukdom, jag är inte överviktig. Jag kan t ex äta en frukt utan att det går åt pipsvängen (mycket sällan det slinker ner en frukt, dock).

Det finns så mycket mer att skriva om detta! Denna text har som syfte att ge en mycket övergripande förklaring/introduktion.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *