VAD ÄR LÅGKOLHYDRATKOST?

Jag ser “lågkolhydratkost” som ett samlingsnamn för flera sätt att äta kolhydratreducerat. Jag tar här upp LCHF (Low Carb, High Fat)/Paleo. Principen med dem båda är att öka fettintaget och dra ner på kolhydraterna (potatis, pasta, ris, socker mm) som omvandlas till glukos (socker) i vår kropp. Socker i alla former gör nämligen att vårt blodsocker ökar, och då släpper kroppen ut insulin för att få ner det till en bra nivå. Mycket enkelt förklarat: insulin är ett fettinlagrande hormon, och ju mer man har av det i kroppen, desto lättare är det att man lägger på sig övervikt.

Det finns många fler bakomliggande/djupare orsaker till att lågkolhydratkost fungerar, men vi kör basic nu!

Det finns ingen officiell definition när det gäller de olika varianterna av lågkolhydratkost, men här följer en tummenpekfingretbeskrivning:

Strikt LCHF

0 (i princip omöjligt) – 20 gram kolhydrater/dag

Normal LCHF

20-50 gram kolhydrater/dag

Lågkolhydratkost

Steget efter normal LCHF blir i min värld helt enkelt “lågkolhydratkost”. Taket för antal gram kolhydrater/dag är runt 100 gr/dag.

Skillnad mellan paleo och LCHF

Paleo kallas även för “stenålderskost”, den kost man äter ska likna den människan åt för en herrans massa år sen. Man utesluter mejeriprodukter, en del paloeliter äter frukt, förutom animaliskt fett är det vegetabilskt fett som gäller. Fröer och nötter är populärt.

LCHF:are skippar frukt och äter mejeriprodukter.

Båda varianterna utesluter spannmål (gluten).

Vad passar mig?

När du väljer variant, ska du utgå från dig själv. Vilket är ditt mål:

  • Är viktminskning a och o? Du får prova dig fram! En del går ner massor genom att äta riktigt strikt, andra behöver vara lite mer liberala för att det ska börja lossna.
  • Har du en inflammatorisk sjukdom? Undvik omega 6-rika livsmedel. Omega 6 driver på inflammation och de flesta av oss har alldeles för mycket av det. Satsa på gräsbetat kött och vildfångad fisk – fettsyrabalansen är bättre än hos de djur som fötts upp på kraftfoder.
  • Är du frisk och mycket aktiv (tränar flera gånger i veckan)? Du kan troligen äta ganska liberalt.
  • Stressad eller utmattad? Gå ut försiktigt och leta dig fram till din individuella nivå! Stressa inte upp vare sig kropp eller knopp – låt det ta tid och var rädd om dig.
  • Diabetiker? Här gäller “ät och mät”. Det någon annan diabetiker kan äta utan att blodsockret påverkas, kanske får ditt blodsocker att skjuta i höjden. Grunden för alla diabetiker är givetvis densamma som för alla andra – dra ner på kolhydraterna. Egentligen kan man vända på det – det som är bra för en diabetiker är bra för alla oss andra 🙂

För alla, oavsett utgångsläge, gäller det att finna sin egen väg. Maten ska inte kännas som ett ok kring halsen – den ska falla sig naturligt för dig. Det är då du har hittat en hållbar livsstil!

Trots sju år på LCHF lär jag mig fortfarande nya saker.Något av det viktigaste jag insett är att lågkolhydratkost är allt annat än svart/vitt! Jag är så inne i detta nu, jag har inte diabetes eller någon annan sjukdom, jag är inte överviktig. Jag kan t ex äta en frukt utan att det går åt pipsvängen (mycket sällan det slinker ner en frukt, dock).

Det finns så mycket mer att skriva om detta! Denna text har som syfte att ge en mycket övergripande förklaring/introduktion.

 

 

2 svar på ”VAD ÄR LÅGKOLHYDRATKOST?”

  1. Jag förstår inte detta resonemang:

    Anhängarna av LCHF-/paleokost säger att vi ska leva som våra förfäder. På stenåldern jagade de djur och åt köttet men hade inte tillgång till pasta och potatis. OK, men de hade inte tillgång till smör och bacon heller. De hällde inte stekflott över köttet utan åt VILTkött som är magert.
    Och jag kan tänka mig att under perioder när de inte fick tag på några bytesdjur tvingades de leva på vad naturen hade att erbjuda – dvs bär, frukter, rötter, svamp osv. M a o bara kolhydrater. OK, inte lika kolhydratstinna som dagens skräpmat, men detta är det enda bevis jag behöver för att människan INTE är skapt för fettdrift och därmed klarar sig utmärkt utan kolhydrater (vilket många lchf-bloggare hävdar).
    En del populära lchf-bloggar bygger dessutom på kalorimetoden även om bloggaren själv inte säger sig räkna kalorier. Men en köttbit med en msk sås och några broccolibuketter platsar inom Viktväktarna. Inte konstigt att man går ner i vikt om man äter färre kalorier än man förbränner, oavsett om kalorierna kommer från fett eller kolhydrater.
    Jag har försökt äta lchf men mår illa av fettet, även på s.k moderat lchf där man inte överdriver fettintaget och inte häller smör på maten eller kokosolja i kaffet. Men dels gör fettet mig illamående, dels upplever jag INTE att det ger energi på samma sätt som kolhydrater. Många lchf-are säger då att det beror på att jag är kolhydratförgiftad/-beroende och måste avgiftas omgående för att kroppen ska slå om till fettdrift…dock har den metoden aldrig fungerat för mig.

    Jag ser en hel del logiska brister i lchf-anhängarnas resonemang. Varför skulle spannmål inte vara artegen föda för att det inte fanns på stenåldern, medan bacon och kokosfett är det trots att de uppfanns på 1900-talet och således införlivades i vår kost i nutid…?

    1. Hej Anna!

      Vad gäller äta som förfäderna så är det den paleolitiska kosten som utgår ifrån det. LCHF är mer att vi ska äta som man åt för hundra år sen, eller innan butikshyllorna började fyllas med superprocessad mat. Riktig mat, man åt hela djuret man slaktade, närodlat och efter säsong.

      
Vi kan leva utan kolhydrater, tack vare en process som kallas glukoneogenesen (mer info här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes). Vi är ganska många nu som ätit kolhydratsnålt under många år. Själv är jag inne på mitt elfte. Det är i sanningens namn svårt att undvika kolhydrater helt och hållet, finns ju i grönsaker.

      Man KAN överäta på LCHF! Fler och fler inser att man inte behöver vräka i sig en massa fett. Själv gick jag dock ner närmare tio kilo de första månaderna utan att träna något. Och det trots åt jag bacon och ägg till frukost, fisk/kött med extra fett och grönsaker till lunch och middag. På kvällarna åt jag 2 dl vispgrädde med bär. En hemmasnickrad teori är att min kropp var svältfödd och jäkligt trött på mig, då jag sedan jag var 16 år jojobantat med Viktväktarna, Nutrilett och piller. Kanske slappnade den av när jag äntligen gav den ordentligt med energi? Men det är många år sen jag åt så mycket. Numer lägger jag sällan till fett, det räcker oftast med det som finns naturligt i maten. Jag äter också oftast endast ett eller två mål mat per dag.

      Det är mycket individuellt hur man svarar på LCHF. En del fixar det inte trots upprepade försök. En del säkerligen på att de inte orkar hålla ut under omställningen eller har svårt att släppa sockret. Mår man bra på annan kost finns det ju ingen anledning att släppa det. Däremot tror jag att ingen mår bra av för mycket socker och hittepåmat.

      Ang spannmål: de spannmål vi har idag är långt ifrån de som fanns för ett hundratal år sedan. T ex innehåller det moderna vetet mycket mer gluten än ”urvetet”. I Sverige ligger vi i världstoppen vad gäller antal personer med glutenintolerans. Jag tror så här: om man är frisk och har en hälsosam vikt kan man gott äta spannmål. Men då bör man helst hålla sig ifrån de mest raffinerade varianterna, för jag tror inte de är bra i långa loppet.

      Kokosolja är absolut inget krav! Tror nog att det blev en hype som folk hakade på, helt enkelt. Jag slutade använda det för två, tre år sen av två anledningar: jag kände inget behov av det, och så beslutade jag mig i samma veva för att äta så lokalt producerad mat som möjligt. Har ännu inte hittat någon kokospalmodlare i Stockholm 😉

      Hojta till om jag missat något eller om jag ska förklara mer om något annat!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *