BITTE & BLANDAT, Hälsa, kost, Motion

TRÄNINGSPRESS

Har du bestämt dig för att gå ner i vikt? Och du har köpt dyrt gymkort och nya coola träningskläder och ett par dyra skor och är så himla taggad och efter tre pass på det där gymmet är du helt omotiverad och istället tyngre än vanligt pga av ångest och dåligt samvete? Du är inte ensam om det. Jag lovar!

Jag försökte under många år komma igång med regelbunden träning. För att man MÅSTE. Tappade snabbt intresset för allt jag provade på. Hade varken lust eller energi.

När jag började med LCHF låg hela mitt fokus på att komma in i LCHF-tänket. Det gjorde jag snabbt, och på tre månader gick jag ner nio kilo. Utan att röra på mig ett endaste dugg utöver det vanliga. Det ”vanliga” var en tur till soptunnan ett par dagar i veckan (ca trettio meter), lite städning och någon promenad (ytterst motvilligt).

Men sen var det något som hände med mig. Jag minns det så tydligt. Satt i soffhörnet framför tv:n en söndagkväll och helt plötsligt kom en helt ny känsla över mig – jag ville ut och springa! Jag har alltid AVSKYTT löpning och jag blev ärligt talat helt chockad över insikten att jag faktiskt var toksugen på att testa 😀

Jag startade med promenader. Power walks, stavgång och MBT-skor (jäklar, vilken träningsvärk jag fick i rumpan!). Flera gänger i veckan var jag ute och rörde på mig. Jag hade ingen tanke på att jag skulle gå ner i vikt – jag var bara så otroligt sugen på att få använda kroppen.

Någon löpare blev det dock aldrig av mig. Jag har mycket bra lungkapacietet: närmare 130 % (trots 25 års rökning!), men ett luftrör som i relation till detta är för litet (90 % av normal storlek av någon underlig anledning?). Jag fick lätt i mig luft, men det var desto svårare att få ut den. Bricanyl hjälpte lite, men inte tillräckligt.

Mitt råd är alltså: koncentrera dig främst på kosten. Kom in i LCHF-tänket, ät gott och må bra. Jag kan nästan lova att du efter ett tag känner en ökad energi och en lust att göra något mer.

För att ingen ska tro att jag dissar motion och träning: det är supernyttigt att röra på sig och det gör jättemycket för hälsan. Men starta lugnt, börja med promenader. Och undvik att tänka att du tränar/motionerar – försök njuta av frisk luft och att det bara är så skönt att komma ut och röra på sig!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *