Skit i pocenten, Helge!

LCHF är inte en accepterad eller vedertagen kostmodell som t.ex. tallriksmodellen, därför finns det ingen myndighet som definierat vad det innebär, vilka mängder eller vad man ska äta vid denna kosthållning. Av den enkla anledningen finns heller ingen officiell definition av vad strikt, normal eller liberal LCHF innebär vad gäller mängden kolhydrater.

Olika tongivande grupper har själva satt sina egna definitioner. Mängden kolhydrater i procent respektive indelning varierar. En del säger att strikt LCHF är X %, andra menar att den är Y %. Det här har stötts och blötts genom åren. Tro mig.

Tvärtemot tipset Helge fick i den berömda sketchen, uppmuntrar jag dig att strunta i procenten.

För alla ni som missat förra seklet bästa tv-program – Nöjesmassakern – kan ni här titta på den sketch jag fått rubrikinspo från.

För ärligt talat: Är det så viktigt att kunna säga att du äter strikt, normal eller liberal LCHF? Hela grundtanken med LCHF är att du ska finna DIN nivå på kolhydrater (samt även fett och protein!).

När jag jobbade med kostrådgivning talade jag aldrig om mängder av det ena eller andra. Jag har själv räknat och måttat och vägt min mat under mina år som jojo-bantare, och det enda som hände var att jag blev matfixerad. Aldrig att jag medvetet bidrar till att sätta någon i samma sits. Jag förklarade vad de kunde äta, att de inte skulle vara rädda för fett. Sen släppte jag iväg dem. Och fanns till hands för att lotsa dem fram till ett upplägg som passade dem.

Däremot skulle en officiell definition av kosten i sig vara till stor nytta. Särskilt när dietister påstår att hårt bröd är LCHF. Då förstår man ju hur illa ställt det är. Och när det kostforskas. Kanske skulle en procentuell uppdelning också göra nytta i detta fall. Men inte för att bestämma hur mycket av vad som ska ligga på din tallrik.

För behöver vi som äter LCHF verkligen det? Vi är så himla olika, vi har olika åkommor och sjukdomar, vi rör på oss olika mycket mm. Är det något jag kommit fram till efter alla år är det att det viktiga är VAD vi stoppar i oss och att mängden kolhydrater/protein/fett måste anpassas för varje enskild individ. Långt ifrån alla behöver äta sk “strikt” LCHF. Alla kan å andra sidan inte äta en “liberal” LCHF.

Och det en person anser är strikt, kanske i en annans ögon är liberalt? Kanske någon kämpar och kämpar för att hålla sig till en strikt variant – för att någon sagt det – och det passar inte alls och tänker “nä, nu drar jag till kebaben och trycker en rulle med pommes, för det här är inget för mig” istället.

Titta förresten på det här med fettet. I LCHFs barndom skulle vi äta fritt av det. Standardrådet när det inte funkade var “ät mer fett”. Hade jag fortsatt göra det, hade jag vägt 75 kilo idag. Igen. Allt utvecklas, vi lär oss mer, får erfarenhet och kunskap. En hel del av det jag skrev i min blogg för fyra, fem år sen kan jag säkerligen revidera i dagsläget.

Huvudsaken är att folk lär sig att äta riktig mat. Mat som inte tagit en omväg via en fabrik. Mat som saknar innehållsförteckning. Mat som lagas från grunden. LCHF/lågkolhydratkost är bra och riktig mat. Ett fint, stenugnsbakat surdegsbröd kan också vara bra och riktig mat. Dock är det inte LCHF. Men det är strunt samma för de som fixar att äta det. För såna finns det nämligen.

Om strikt LCHF innebär 5 % eller 10 % kolhydrater – det är verkligen strunt samma. Det är helt enkelt JÄTTELITE kolhydrater.

Om du är intresserad av siffror kan du absolut registrera allt du äter. Det kan onekligen vara lite spännande (OM du äter utifrån dina behov, INTE för att du tror att du behöver äta t.ex. strikt). Efter en tid kan du då räkna ut hur många procent kolisar du äter per dag i genomsnitt. Med utgångspunkt från detta kan du då konstatera att du äter 3 gram, 49 gram eller 113 gram per dag. Lite kul att få koll på kanske. Men ett namn för ett särskilt spann du hamnar i känns ju inte så där livsviktigt, direkt.

2 svar på ”Skit i pocenten, Helge!”

  1. Kloka ord och så var det i början, man räknar och kalkylerar om man kan eller inte. Så var det för mig och jag kan tänka att det är så för de flesta nybörjare även idag. ” av mina barn har börjat äta lchf nyligen och man känner osäkerheten där samtidigt som en del av det kan kännas som mer nyfikenhet hur man kan äta.
    Jag har slutat debattera lchf med de flesta, även de som frågar råd och säger att forska o läs själv, det bästa sättet att lyckas är att man hittar den egna gränsen till hur kroppen mår. Det kommer som det gjorde för mig med tiden och tills slut ser man att det inte är så viktigt hur många procent kolisar man äter utan att den nivån man har mår man bra av.
    Jag äter en del grönsaker som inte egentligen hör till lchf men har lärt mig variera allt så att det hela med längre tidperfpektiv ändå ger bra värden..och jag mår bra med allt även om jag är en diabetiker. Typ 0 som man säger ..

  2. Är det inte dags uppdatera LCHF?
    Min 18:6 fasta varje dag bör läggas till i mina ögon. Då börjar det bli nått. Och en dag i veckan minst då gäller OMAD.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *