Några nedslag i Livsmedelsverkets broschyr om protein

“Men rött kött kan, i stora mängder, öka risken för vissa cancerformer”

Det här är ju en tvistefråga av rang. Hur var det nu med att blanda ihop ultraprocessade charkuteriprodukter med rent, rött kött? Jag kan inte svara på det, eftersom detta påstående inte refererar till någon särskild studie.

“Många av oss skulle må bra av att byta ut en del av det protein vi får i oss via rött kött….”

Återigen: Varför? Vad grundas detta på?

“Det skulle också vara bättre för miljön.”

Eeehh… Att äta importerade sojaprodukter känns inte direkt miljövänligt. Transport, skövling av regnskog, vattenåtgång mm. Eller kan vi odla sojabönor i Sverige nu för tiden? I vilket fall som helst verkar det ju inte kunna göras i de mängder vi skulle behöva: Fem hinder för svensk sojaodling. AGFO som skrivit artikeln är ett mediebolag med fokus på framtidens matsystem. Så mycket mer om dem vet jag inte. Kanske är det ett gäng foliehattar? Eller så vet de vad de pratar om. När jag googlar finns det en hel skrivet under några år att det går så bra så att odla soja i Sverige. Sen verkar artiklarna tunna ur, och senare alster tar upp svårigheterna med att lyckas med det. Kanske bidde bara en tumme kvar av 00-talets entusiasm?

Har du annan aktuell info om sojabönsodling i Sverige får du gärna lägga in en länk i en kommentar!

“Men framförallt är det för de flesta bra att äta mindre kött.”

En gissning blir inte en sanning bara för att den upprepas.

“Charkuteriprodukter ökar cancerrisken mer än rent kött.”

Här vill jag OCKSÅ veta mer. Och att äta charkprodukter som är rökta, torkade och saltade utan inblandning av en massa konstigheter känns inte direkt farligt? Alla tre processer är välkända konserveringsmetoder som använts i herrans massa år. Kan det kanske vara som så att detta är ett fall av “dra precis allt över en och samma kam”?

Nyckelhålet i sig kräver ett helt eget inlägg … Men om vi fokuserar på “mindre mättat fett” och “mindre salt” för tillfället: det mättade fettets farlighet har ju ifrågasatts rejält de senaste åren. T.ex. så ser Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) ingen anledning att varna för mättat fett (Mat vid fetma).

Och salt. Det livsviktiga saltet. Kan det månne vara så att många som äter mycket processad mat är de som får i sig för mycket salt? Plus för mycket socker. Plus troligen för mycket fett av mindre bra kvalitet. Tankarna går osökt till “Sila mygg och svälja kameler”.

Så har vi lilla Kerstin då. Som får i sig mer protein tack vare kex och kakor. Nuff said.

Det får räcka så där. Du hittar broschyren i sin helhet här. Det finns en del vetenskapliga referenser. Jag har inte lagt ner någon större energi på dem. Bara försökt hitta ett gäng forskares definition av kostmodellen LCHPHF som enligt dem ökar risken för typ 2-diabetes. Jag lyckades inte med det konststycket.

Det jag vill trycka på här är att vi måste börja bli källkritiska. Vi ska inte bara svälja (haha…) kostråd från Livsmedelverket när de baseras på “kanske”, “eventuellt samband” och “möjligen”. Vi vill VETA!

Kostforskning är förbaskat svårt att genomföra på ett bra sätt. De flesta studier är observationsstudier. Det innebär – förenklat – att en grupp människor får uppgiften att äta mer av något livsmedel. Sen ska de berätta hur de mår. Typ. Ofta får de ett s.k. matfrekvensformulär att fylla i. Hur åt du förra veckan? Svår fråga att svara på. Jag minns inte ens vad jag åt igår. Och handen på hjärtat: vill du verkligen tala om att du drog i dig en påse chips och några folköl till middag på fredagen?

Ska vi verkligen kunna ta reda på vad ett livsmedel har för hälsopåverkan på lång sikt får vi spärra in folk i åratal för att kunna ha stenkoll på vad de trycker i sig. Dyrt. Men mest omänskligt.

Jag har dock ett råd/knep vad gäller mat som ni får helt gratis av mig:

Ät bara riktig mat. Ät ingen mat som kommer från en fabrik som trycker in en massa grejer för att produkten öht ska bli ätlig. Ät ingen mat som har innehållsförteckningar som är så långa att du inte ens orkar försöka läsa dem. Ät inga lättprodukter – fett är en smakbärare som ofta ersätts med socker i många av dessa produkter. Ät närodlat och efter säsong. Magproblem? Skippa dricksoppor som är “bra för magen” – försök luska ut VAD som ställer till med magroblemen istället. (Detta gäller för även migrän/återkommande förkylningar/orkeslöshet/sömnproblem mm.) Ät bra bröd, gärna surdegsbröd gjort på hederlig råg. (Nu svor jag i LCHF-kyrkan … Men många människor kan faktiskt unna sig lyxen att äta det utan att trilla av pinn.)

Det får räcka så där.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *