MIN MATFILOSOFI

Första tiden på lchf kan jämföras med nyförälskelse. Man mår så bra, går kanske ner i vikt och tycker att allt är helt underbart och att precis ALLA ska äta så här. Med åren har i alla fall jag fått en mer avslappnad attityd. Alla BEHÖVER inte äta lchf. Punkt. Det finns faktiskt folk som äter pasta och bröd emellanåt och mår bra (sen att det inte är nödvändigt för att överleva är en annan femma). Däremot är det min fasta övertygelse att alla skulle må bättre av att minska sitt socker- och mjölintag.

Några enkla grundregler räcker:

  • Skippa hel- och halvfabrikat. Laga mat från grunden av bra råvaror —>Olika sockerarter och mjölsorter används många gånger som utfyllnad. Du slipper tillsatser och vet precis vad du får i dig. 
  • Undvik raffinerade livsmedel så långt som möjligt —> Ett exempel: dagens vetemjöl är långt ifrån vad det var från början. Det är modifierat för att motstå skadedjursangrepp, ge större skördar, klara kyla bättre mm. Det innehåller nästan fem gånger så många glutenkromosomer som förr, och gluten omnämns allt oftare som en stor bov när det gäller ohälsa.
  • Ät mat som håller dig mätt länge—>Ditt blodsocker håller sig lågt och stabilt om du minskar på kolhydraterna (socker/mjöl), och ditt humör och din energi slipper därmed åka bergochdalbana. Fett är energitätt, och ger bra och långvarig mättnad. Mellanmål, förresten – vilket hittepå!  
  • Grönsaker—>Jag väljer så långt som möjligt svenskodlat, både med hänsyn till miljön och de svenska lantbrukarna.
  • Frukter, bär—>Ät huvudsakligen svenska sådana och efter säsong. Vi har tillgång till allt precis hela året nu för tiden, det är lätt att få i sig alldeles för mycket av de söta och goda frukterna=massor av fruktos som gärna gosar in sig som fett i levern. Av denna anledning är det förresten helt knasigt att klumpa ihop ”frukt och grönt”.
  • Kött: jag väljer svenskt (se ”Grönsaker”) och naturbeteskött när det alternativet finns samt så fett som möjligt. Och glöm inte inälvsmaten!
  • Fisk: helst vildfångad, eftersom odlad fisk är uppfödd på kraftfoder, vilket ger den en felaktig fettsammansättning. Får jag inte tag på det, så väljer jag en fisk som är MSC-märkt (http://www.msc.org/).

Alla behöver inte gå all in – små förändringar kan göra stor skillnad:

  • Minska på tillsatt socker: många märker ganska snabbt att sötsaker de tidigare gillat helt plötsligt är alldeles för söta. Gör sig sötsuget påmint? Ät en bit god och fet ost, ta lite skinka, ät ett ägg – det hjälper.
  • Välj surdegsbröd bakat på råg istället för vitt bröd som är gjort av glutenspäckat vetemjöl.
  • Använd fullfeta mejeriprodukter: fett är en smakbärare, och ersätts nästan uteslutande med olika sockerarter för att produkterna ska vara ätbara rent smakmässigt.

Efter mer än sex år på lchf har jag lättat på tyglarna en del. Jag äter fortfarande lchf, men är jag sugen på ett äpple, så äter jag helt enkelt ett äpple. Det kan dock gå flera månader mellan tillfällena. Och nu för tiden väljer jag inte Granny Smith eller Red Delicious – nu föredrar jag svenska Ingrid Marie. En sort som jag tidigare tyckte smakade surt!

Kniper det, kan jag göra en smörgås på glutenfritt rån. Absolut ingen höjdarprodukt bara för att det är glutenfritt, men ett rån väger några få gram och jag äter det endast undantagsvis. Och med massor av smör och ost på, blir andelen rån försvinnande liten 😉

Ibland kan tom några – NÅGRA – bitar lösgodis sitta fint! Oftast vid en speciell tidpunkt i månaden 😛

Kost ska vara enkelt. Man ska inte behöva räkna och tänka och väga och ha sig. Det skapar oro och ångest för många, och jag tror att man försämrar sin förmåga att KÄNNA – att liksom instinktivt veta vad man behöver. Själv tänker jag inte på vad jag äter nu för tiden. Jag mäter inte mitt fettintag och räknar inte heller kolhydrater. Det behövs inte. För jag vet vad jag bör och inte bör äta.

(Brasklapp: ovanstående gäller många, men inte alla. En del behöver verkligen hålla koll på sitt matintag av olika orsaker, t ex pga av sjukdom. Denna text gäller alltså ”många”.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *