BRA LCHF-FRUKOST

Det kan vara svårt att hitta alternativ till mackorna med marmelad och de söta flingorna när man går över till lågkolhydratkost/LCHF. Just frukosten verkar vara en vana som sitter bergfast i ryggmärgen – har man ätit på ett speciellt sätt sedan barndomen är det kanske inte så konstigt!

Du kan som lågkolhydratare äta PRECIS vad du vill till frukost. Rester från gårdagens middag funkar hur bra som helst. Jag äter sällan frukost, men har jag en skiva karré i kylen äter jag gärna den med en klick vitlökssmör!

Förslag på LCHF-frukost – recept

Kokosgröt

Äggsmör

Kokostortilla

Fatchock

Ostbacon 

Granola

Bananplättar (Ej LCHF. För dig som äter paleo eller tål en frukt då och då)

Oopsies

Rostbröd

Det finns mängder av annat du kan äta! Äggröra, bacon, omelett, oxfilé, en kopp kaffe/te mm. Och till dig som i alla år tvingat i dig ”dagens viktigaste mål” har jag glada nyheter: du behöver inte äta alls om du inte är hungrig. Du ska faktiskt bara äta när du är hungrig. Eftersom man får sin energi huvudsakligen från fett när man äter lågkolhydratkost, håller mättnaden i sig längre. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater.

Smart va? 🙂

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *