Krabbgång, nikotin och äggfasta

Det var ett tag sen sist nu. Men ni som hängt med ett tag vet hur jag fungerar: jag kan inte klämma ur mig några inlägg om jag inte är någorlunda inspirerad. Och det är jag nu!

Senaste inlägget handlade om att jag var så sugen på att komma igång med träningen. Jag var inställd på att köra calisthenics, men blev tipsad av en läsare om en Adriene och hennes 30 days of yoga. Hon är toppen! Glimten i ögat och fötterna på jorden. Nya pass varje dag, olika längd, olika intensitet.

Idag gör jag pass nummer 29! Under de fyra veckor jag tränat har jag förbättrat min balans, ökat min core-styrka, blivit mycket smidigare/vigare och väckt liv i mina armmuskler.

Calisthenics blev det lite si och så med. Jag har kört det mer sporadiskt. För det mesta har jag istället kompletterat yogan med ännu ett pass utifrån hur Adrienes pass varit. Har det t ex varit mest smidighet har jag kört ett extrapass som fokuserar på styrka. Det är bara att leta på Youtube, finns massor att välja mellan!

Nu är det bara ett par dagar kvar av yogamånaden och jag letar efter ett liknande upplägg att följa. Och jag har tur som en tok! I går kom nämligen Darryl Edwards nya bok ut: Animal Moves.  I boken ingår ett fyra veckor långt träningsupplägg. Klart jag kör det! Gjorde första passet igår, det fokuserade på hållningen. I dag ska jag ge mig ut i trädgården och köra bl a crab walk och flea jumps.

Darryl föreläste på LCU17 och han kommer även till LCU18. Han är mycket inspirerande! Vore ju riktigt kul om jag bemästrade hans träningsupplägg riktigt bra när jag träffar honom i november 🙂

Sen är jag numer helt nikotinfri! Jag började röka i tonåren, och med avbrott för graviditeter och amning rökte jag fram till oktober 2006. Då fick jag nog. Jag började snusa. Det kändes liksom hundra gånger bättre än att röka… I perioder har jag istället tuggat nikotintuggummi. I februari blev jag så himla trött på att vara beroende och bestämde mig för att sluta med allt. Körde med plåster i två veckor för säkerhets skull och jag är nu helt nikotinfri sedan en dryg vecka. Jag är helt fascinerad över hur lätt det gått och njuter faktiskt varje dag över att slippa känna sug och behov.

Men självklart förde det med sig att vikten rusade iväg. Jag åt inte mer än tidigare och har ju tränat varje dag. Har inte hjälpt ett dugg. Så häromdagen körde jag igång mitt livs första äggfasta, idag är det fjärde dagen. Och äntligen minskar jag både på vågen och i omfång! Jag äter runt tio ägg per dag i olika former, lägger till ca 1 msk fett (smör/majonnäs) till varje ägg. Fem dagar ägg, fem dagar strikt LCHF (som jag äter vanligtvis) och fem dagar ägg är upplägget jag kör.

Jag är ganska anti sån här ”kurer” i vanliga fall, men var helt enkelt tvungen att göra något drastiskt. Jag har ju tidigare testat 5:2 då man räknar kalorier och blev helt nojig och bara tänkte på mat, så det upplägget gick ju bort. Upp till 12 ägg kan man äta varje dag, och jag lovar att man inte behöver gå hungrig 🙂

 

Sakta men säkert. Hoppas jag!

Jag har i vinter känt ett starkt sug efter att börja träna regelbundet igen. Kroppen signalerar att den vill göra något mer än vad den vanligtvis får göra. Jag sökte inspiration på Youtube, där jag först stötte på detta pass:

Inget avancerat, tar drygt fyra minuter. Jag har kört det regelbundet i ca en månad och märkte ganska snabbt skillnad, så jag la till hantlar (1kg) för att öka belastningen något.

Nu vill jag utöka den dagliga träningen och gick igår på Youtube-jakt igen! Den här gången inspirerades jag av Dr Ted Naiman som är superfit. Han tränar så vitt jag förstår huvudsakligen calisthenics (även kallat street workout). Du behöver inga som helst redskap, utan jobbar med din egen kropp. Smidigt, eftersom det funkar finfint att göra detta hemma.

Den som i grunden gjort mig nyfiken på träning där enbart kroppen används är dock Darryl Edwards som grundat Primal Play.  Han gillar inte att träna och kom därför på ett eget sätt för att hålla igång kroppen. Han utgår från lek, att man ska försöka röra sig som barn gör. Hoppa över stenar, låtsasbrottas med sina kompisar, gå som djur mm. Låter helknasigt, men jag lovar att hans träning är mycket populär! Jag mötte honom första gången på Low Carb Cruise för några år sedan, han föreläste även på LCU17. Och han är så himla bra på att få igång folk, så vi bjöd in honom igen för att föreläsa på LCU18 nu i november.

Det här passet för nybörjare fastnade jag för:

Det tog kanske tio, tolv minuter att köra igenom det. Jag fixade det mesta, lite vingligt var det dock 😉 Jag är lite ”rädd” för armhävningar sedan en sån utmaning för fem år sen triggade igång en envis tennisarmbåge som gjorde att jag slutade styrketräna. I programmet kör man bara fem armhävningar och jag pressar mig inte när jag gör dem.

Jag körde programmet för första gången i går och vaknade faktiskt med träningsvärk i morse! Precis som det ska vara 😀

Jag har ju en förmåga att gå in för det jag gör till 150 %, något som kanske inte är så lyckat när man vill skapa något långvarigt. Men förhoppningsvis har jag hittat en modell som passar mig nu: inte stirra mig blind på en enda sak, utan göra det som för tillfället känns bra och sedan bygga vidare därifrån med annan träning när kroppen känner sug.

Det skulle vara HELT ljuvligt om jag på detta sätt kunde hitta tillbaka till en träningsform och -intensitet som håller i längden. Och skulle jag misslyckas med det så rör jag ju på mig under tiden som jag försöker!

Kom till LCU18 på Mallorca i november och bli

inspirerad av Darryl du också!

KetoLadies – vilka fantastiska dagar!

Det är måndag morgon och jag ligger i en säng i en lägenhet i Palma och försöker smälta intrycken från vårt senaste event. Jag kan ärligen säga att jag aldrig varit med om något liknande tidigare! En hel helg med enbart keto-kvinnor, allt ifrån nybörjare till rutinerade.

Vi startade med en middag på torsdagskvällen, och precis som vid vårt förra event så var det tokdrag redan från början! Det är som om alla är gamla vänner sedan tidigare och ÄNTLIGEN träffas igen för första gången på länge.

Alla föreläsningar och workshops var superintressanta! Några urval: Ximena de la Serna pratade bl a om hur viktigt det är att ha ägglossning och hur man lär känna sin kropps cykel, Bitten Jonsson förklarade hur hon behandlar sockerberoende, Pia Holmstedt-Englund lärde oss andas effektivt, Franziska Spritzler gav många tips och råd om hur man kan göra för att åldras på ett behagligt sätt – hur man bör tänka kring kosten, ta hand om huden mm. Martina Johanssons föreläsning om keto och mental hälsa berörde oss alla mycket. Jag har alltid haft stor respekt för henne och hennes kunskaper, men efter detta har hon närmast hjältestatus i mina ögon <3

På fredagkvällen kom Annika Fredriksson, make up-artist från Palma, och höll en workshop om sminkning. Vår gäst Chiara hade turen att få agera modell för henne. Det var ett mycket roligt inslag som vi la in i agendan för att betona att det faktiskt är helt ok att bejaka sin fåfänga. Efteråt blev det filmvisning – Heal.

På lördagkvällen var det galamiddag med trerätters med efterföljande dans och sång nere vid baren. Riktigt bra drag!

Efter söndagens pass var det dags att säga hej då till alla underbara gäster och föreläsare. Att jag skriver ”underbara” är för att det är helt sant. När man träffas så här och har en gemensam livsstil är det så många andra saker som hamnar i skymundan. Vad folk jobbar med, om de är tjocka eller smala, unga eller gamla, från Sverige eller Tunisien är helt ointressant. Vi utgår från det vi har gemensamt och får en otroligt fin sammanhållning från start.

Nu ska jag och Hanna samla ihop krafterna och börja jobba med vårt nästa event – LCU18. Vi är mycket taggade och övertygade om att det kommer att bli minst lika bra som både LCU17 och KetoLadies!

 

 

KetoLadies – sista chansen att hänga med!

I dag är det sista dagen du kan köpa biljett till KetoLadies på Mallorca nästa helg! Vi har en suverän blandning av mycket kunniga föreläsare som kommer att beröra ämnen som hormoner, sug, pcos, träning, mental hälsa mm.

Här hittar du den fullständiga agendan:  https://ketoladies.thelowcarbuniverse.com/schedule/

Och biljetter: https://ketoladies.thelowcarbuniverse.com/book/

 

LCHF-kryssningen

Så har jag då varit ut på böljan den blå (eller vit – mycket is var det!) och träffat en massa härliga LCHF-människor! Det är absolut en av de största behållningarna med kryssningen, det är skönt att umgås med andra likasinnade. Mycket roligt var att min kollega Hanna föreläste! Därför befann hon sig i Sverige för ovanlighetens skull. Mycket kul att kunna jobba IRL ibland 😀

Vi började med middag så snart vi klev på båten, buffé med LCHF-mat. På efterrättsbordet fanns osötad vispad grädde och bär samt chokladpudding. Det vetetusan om den var LCHF, faktiskt? Därefter begav vi oss till baren/discot och försökte träffa och prata med så många som möjligt. Tyvärr blir detta omöjligt när musiken kickar igång. #jagharblivitsågammalattjagvillpratapåkrogen

Efter en natt där ett gäng partygalningar tyckte det var en bra idé att ha efterfest utanför min dörr vaknade jag i vanlig ordning alldeles för tidigt. Som tur är öppnar restaurangen Grill House redan klockan 5, så jag fick mitt morgonkaffe och blev människa igen 😀

Först ut bland föreläsarna var Andreas Eenfeldt (numer Diet Doctor) som bl a berättade om den globala diabetesexplosionen vi kan förvänta oss. Fruktansvärt! Han informerade även om sitt bolag, och målet att nå ut information om kost och hälsa till så många människor som möjligt över hela världen. Beundransvärt mål. Och viktigt.

Därefter tog Peter Martin över. Han föreläste om funktionell medicin, hur intressant som helst! Han tar ett helhetsgrepp på sina patienter som saknas inom den konventionella vården. Jag blev supersugen på att göra alla tester han erbjuder. Ska bara vinna på Triss först 😉 Skämt åsido, hade jag kroniska problem skulle jag lätt betala för att få hans hjälp.

Innan lunch föreläste Ann Fernholm från Kostfonden. I år fokuserade hon på cancer, mycket intressant!

Lunchen åt vi på Grill House. De hade ett specialerbjudande till oss LCHF:are. MYCKET gott!

Eftermiddagen var uppdelad i två olika pass: antingen med inriktning på viktnedgång eller diabetes. Jag valde det sistnämnda eftersom både Hanna och Patrik Olsson skulle föreläsa.

Det var första gången Hanna föreläste på svenska. Det gick så klart galant!

Jag valde att skippa paneldiskussionen och satte mig istället utanför konferensrummet och träffade några trevliga medpassagerare där. Bl a Elisabeth som jag haft kontakt med på FB ett tag men aldrig tidigare träffat. Det är så kul när folk kommer fram och hälsar!

Sist på agendan var en fikapaus där vi serverades en liten tallrik med olika ostar, en god kräm och lite grönsaker. Samt bröd?!

Ett stort tack till Margareta Lundström och Karin Eldh som arrangerade LCHF-kryssningen för elfte året i rad – mycket bra jobbat!

 

Vill du lära dig med om LCHF och kvinnohälsa? Då ska du följa med mig och Hanna till KetoLadies på Mallorca! En långhelg fylld med massor av kunskap, god mat, nya vänner, glädje och VÄRME!

Har ”Du är vad du äter” något som helst existenberättigande?

Häromdagen sög jag i mig avsnitt nr 2 av säsongens ”Du är vad du äter”. En kraftigt överviktig tjej som bara åt en gång om dagen (och då skitmat) och inte rörde på sig mer än nödvändigt skulle få en hälsosam livsstil.

Rensning av kylskåp och frys – ut med Coca-Cola och glass. Det klassiska bordet där all o-mat ligger huller om buller och huvudpersonen får äcklas över sin egen livsstill. Kostrekommendationen: ät grönsaker, kyckling, fisk och drick en ingefärashot varje morgon.

Sen massor av småklipp, mestadels från gymmet, filmade med mobilen av tjejen själv.

Slutet: tjejen vägs och mäts och allt har minskat och hon är pigg och mår bra. Vilket självklart är toppen.

Men så slår det mig: vad gör det här programmet för nytta? Lär vi oss något? Nä. Vi får inte veta ett dugg om hur och varför. Allt måste iofs inte vara till nytta! Fast nog kan vi ställa lite högre krav på utbudet?

Det som egentligen upprör mig mest är att vi fortsätter att se program som dessa år efter år. Samt alla andra superbilliga produktioner som produktionsbolagen tjänar massor av pengar på. Ta t ex Tunnelbanan (som jag sett kanske tre gånger) har ju samma innehåll hela tiden, det är bara personerna som byts ut. Gränsbevakarna ett annat – samma visa där: folk som smugglar med sig mat, ex-fångar som förhörs, det letas droger.

Varför satsar inget produktionsbolag på en serie om livsstilsförändringar där vi får lära oss något? Svaret är troligen (sorgligt nog) att vi tittare inte frågar efter det. Vi orkar inte ta in något på någon djupare nivå, utan vill bara matas med något lättsmält.

Det är samma sak med många av nyheterna i tidningarna. När någon får en mask i frukostflingpaketet och det får större rubriker (glöm inte den obligatoriska selfien med putmun som får illustrera den artikeln!) än att hundratals dödats i någon terrorattack i Syrien så är något jäkligt snett.

Men det är väl med detta som med politiker: vi får vad vi förtjänar.

 

Vill du LÄRA dig något om kost? The Low Carb Universe har två event på Mallorca i år: KetoLadies och LCU18.

Fullspäckade med föreläsningar och workshops!

Dokumentären ”The Magic Pill”

What if most of our modern diseases are really just symptoms of the same problem? The Magic Pill follows doctors, patients, scientists, chefs, farmers and journalists from around the globe who are combating illness through a paradigm shift in eating. And this simple change – embracing fat as our main fuel – is showing profound promise in improving the health of people, animals and the planet.

Jag har precis sett en av de bästa dokumentärer jag sett på länge – The Magic Pill. Ibland kan den här kampen för att förändra kostrekommendationerna för att förbättra folkhälsan kännas ganska tröstlös. Men den här filmen gav mig HOPP! Och inte så lite tårar i ögonen… Den lilla autistiska flickan som efter en tid på ketogen kost yttrade sina första ord och äntligen kunde sitta still. Kvinnan med bröstcancer som gick över till ketogen kost och tumören krympte. Pati som la 1000 dollar i månaden på insulin och nu inte behöver något insulin alls.

Självklart går det att hitta saker att kritisera – ketogen kost hjälper nog inte mot all sorts cancer, t ex. Men glädjen hos dessa riktiga människor och de fantastiska hälsovinster de fick när de bytte kost. INGEN kan ta det ifrån dem. Och det är där mitt fokus är och alltid har funnits: hos de riktiga människorna, de sk anekdoterna vars historier inte har någon som helst vetenskaplig betydelse.

Och det är därför jag jobbar för Kostfonden med att samla pengar till oberoende kostforskning!

Man får även se glimtar ur rättegången mot professor Noakes. Marika Sboros, journalisten som rapporterade från rättegången, är också med. I filmen får man se när domaren levererar den friande domen till Noakes. Då brast det nästa för mig.

Dokumentären kan du hyra eller köpa på Vimeo. 

 

Vill du lära dig mer om ketogen kost? Vi har två event på Mallorca i år med många namnkunniga föreläsare: KetoLadies i mars och LCU18 i november.

Nu lanserar vi LCU18!

Innehåller reklamlänkar

TJOHO! Nu har vi släppt biljetterna till vårt novemberevent: LCU18! Vi har flera fina namn på föreläsarlistan.  Vad sägs t ex om Ann Fernholm, Andreas Eenfeldt, Luis Villasenor och Maria Emmerich? Flera namn kommer upp på listan den närmaste tiden!

Det är precis lika pirrigt som inför vårt första event med en stor skillnad: den här gången vet vi att hotellet levererar över all förväntan! Vi var långt ifrån oroliga inför LCU17, men det är först när man är på plats som man ser att och hur allt fungerar. Och fungerade gjorde det med råge! Maten, servicen, den familjära stämningen – ALLT klaffade!

In och kolla runt lite nu, och boka gärna en biljett till det enda internationella low-carb eventet av sitt slag i Europa!

The Low Carb Universe – LCU18 13-18 november i Puerto de Sóller, Mallorca

Bara en sån sak som att två svenskor står bakom det bådar ju gott 😀

MEN FÖRST:

Innan det är dag för LCU18 ska vi ha det första ketoeventet som enbart fokuserar på kvinnohälsa – KetoLadies. Det är snart bara en månad kvar, så skynda dig att skaffa biljett och boka flyg så att du kan ta del av detta världsunika event!

The Low Carb Universe – KetoLadies 8-11 mars i Puerto de Sóller, Mallorca

 

 

Idag nyttigt, i morgon livsfarligt

När jag växte upp fanns det inte en massa olika kostmodeller. Man åt helt enkelt mat. Nu finns en uppsjö av olika sätt att äta som alla hävdar att de är det mest hälsosamma. Lägg till det även alla tidningar som ena veckan utpekar något som supernyttigt och veckan efter blir det en kovändning och det är något annat man ska äta för att vara hälsosam. Vilket gör att även den mest hårdhudade drabbas av akut hälsoångest.

Inte konstigt att folk blir less. Folk som bara vill äta lite nyttigare utan att behöva läsa igenom den senaste forskningen innan de går till Ica för att fylla upp kylskåpet.

Jag har fnulat ihop en lista med tips och råd om hur du kan göra för att äta lite nyttigare utan forskarutbildning. Observera att den inte riktar sig till de som äter någon form av lågkolhydratkost.  Den riktar sig alltså till  ”normalisar”.

  • Undvik färdigmat av den enkla anledningen att en färdigrätt ofta innehåller mer saker än om du skulle göra samma rätt hemma. Ett bra exempel är köttbullar: hemma gör du dem av färs, kryddor och ev nåt som håller dem samman (det går jättebra att skippa ”nåt”, förresten). Jämför med innehållsförteckningen på köpeköttbullar… Och hemlagat är ju godare!
  • Dra ner på läsk, godis och snacks för de innehåller inget som gagnar kroppen. Ät en liten skål chips på fredagkvällen istället för en hel påse, njut av tio riktigt goda godisbitar på lördagen istället för en hel påse med halvgoda. Läsk vid mycket speciella tillfällen. Det krävs ingen raketforskning för att inse att för mycket socker inte är nyttigt. Tänk om dagens unga fick chansen att känna samma förväntan och lycka när en 33 cl läsk delades med syskonen! Vilket hände vid jul, nyår, påsk och ev någon mer gång per år.
  • Minska på mängden pasta. Ät det en gång i veckan i stället för tre. Eller dra i alla fall ner på mängden när du äter det. Varför? Jag säger bara ”spaghetti med köttfärssås”. Det borde väl ändå heta ”köttfärssås med spaghetti”? Gör du köttfärssåsen själv kan du ha i massor av olika grönsaker som innehåller mycket mer bra-att-ha-saker än pasta som består av mjöl och vatten. Samma som lim 😛
  • Kakor och bullar är det nog ingen som tror ingår dagligen i en någotsånär hälsosam kost. Ät någon gång ibland och baka själv (av samma anledning som man gör egna köttbullar istället för att köpa färdiga).
  • Använd fullfeta mejeriprodukter eftersom man i de lättare alternativen t ex har ersatt smakbäraren fett med annat bös (t ex socker). Riktigt smör och grädde smakar mer och bättre, det behövs inga jättemängder för att höja smaken på den rätt man lagar.

Själv tror jag att en majoritet skulle må bättre av att äta någon form av lågkolhydratkost. Dvs skippa allt socker, bröd, pasta od. Men alla är inte intresserade av att gå så – vad som uppfattas av många – långt som att ta bort saker ur kosten som ses som självklara. Bättre att göra lite än inget alls.

—-

Snart dags för KetoLadies – det första ketoeventet som fokuserar på kvinnohälsa. Häng med till Mallorca i mars!

 

I kväll blir det fiskgryta

I går blev jag jättesugen på min egen fiskgryta (recept)! Den skiljer sig inte mycket från andra friskgrytor. Förutom på en punkt: jag gör en spansk tomatsås till den. Tomate frito kallas denna himmelska sås och jag lärde mig göra den under året vi bodde på Mallorca. Se till att göra den på ordentligt mogna tomater för bästa resultat.  Här hittar du receptet!

Den tar en stund att göra, så den förbereder jag under dagen när jag behöver en paus från jobbet vid datorn.

En spansk sås passar extra bra idag då vår spansktalande KetoLadies-föreläsare Ximena de la Serna fyller år! Fast hon kommer att föreläsa på engelska 😉 Hon har själv ätit sig fri från PCOS med ketogen kost och har även hjälpt massor av kvinnor som lider av samma sjukdom.

Till fiskgrytan tänker jag ta ett glas Privat, en cava som innehåller mindre än 3 gram socker per liter.

Foto: Christin Philipson