5 GR KOLHYDRATER/100 GR – HUR VIKTIGT ÄR DET?

En välkänd tumregel när det gäller LCHF är att välja livsmedel som har ett kolhydratinnehåll som motsvarar högst 5 gram per 100 gram. Märk väl: TUMregel. Se det som ett riktmärke och inte något som är hugget i sten.

Om vi tittar på ärter: de innehåller 9,4 gr kolhydrater/100 gr. Med 5 %-regeln skulle de gå bort helt och hållet för en LCHF-are. Men hur ofta äter man 100 gram av dem på en och samma gång? Har man en matsked eller två som tillbehör till en måltid blir det inte särskilt mycket kolhydrater. De innehåller också en hel del nyttigheter.

Senap. De flesta innehåller mer än 5 gr kolhydrater. Fast gör det något om man tar en halv tesked? Inte mycket.

Ett annat exempel: Pepsi Max innehåller 0,1 ml kolhydrater/100 ml. WOW! Helt klart under gränsen, så den kan man dricka hur mycket som helst av om man följer regeln benhårt.

Not.

Så stirra dig inte blind på femregeln. Ha den som ett riktmärke. Se på näringsvärde/innehåll och mängd.

Och framför allt: använd ditt sunda förnuft.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *